Sociale Media

Het is niet meer vanzelfsprekend dat mensen naar jouw website komen. En dus moet je hen actief opzoeken daar waar ze zitten: op sociale netwerken en in online groepen. Maar hoe zet je social media nu effectief in voor je Kulturhus?

Olga Kruidhof van SocialMatters adviseert kulturhusen hoe je een succesvolle online strategie voor twitter, facebook en andere sociale media ontwikkelt. Hiervoor heeft zij een elektronisch handboek voor kulturhusen geschreven wat voor iedereen beschikbaar is. Ook heeft ze een handzaam document gemaakt waar je de sociale media strategie mee uitwerkt.

Download hier het sociale media handboek.

Download hier stappenplan stragegiedocument.

Snelle tips op een rij
Wil je aan de slag met sociale media? Hieronder staan een aantal tips die je vast op weg kunnen helpen.

1. Ga naar de sociale media en zoek je doelgroep op
Waar praat je doelgroep over? Wat vinden ze interessant? Wat delen ze met hun vrienden en wat niet? Je gaat niet gelijk over jezelf praten, dat doe je in het echte leven ook niet als je iemand ontmoet. Maak een top 10 met thema’s waar jouw doelgroep over praat. Vervolgens zet je een eigen profiel op en plaats je berichten die hierbij aansluiten en uitnodigen tot reageren. Interactie is de sleutel tot succes. Zonder interactie ben je niet zichtbaar op de sociale media.

2. Ontwerp een aantrekkelijk zakelijk profiel
Privé zit je misschien al op een sociaal netwerk. Voor zakelijk gebruik bieden sociale netwerken steeds meer mogelijkheden om je bedrijfsprofiel op te maken in eigen huisstijl. Maak hier gebruik van.
• Facebook: maak een fanpage of bedrijfspagina aan met een pakkende coverfoto.
• Twitter: zorg voor een pakkende profielfoto en krachtige bio en laat de mens achter het profiel zien.
• LinkedIn: maak een bedrijfsprofiel aan en voer je diensten/producten in.
• Hyves: als Goldmember heb je veel aanvullende mogelijkheden.
• YouTube: ontwerp een achtergrond in huisstijl.

3. Zorg voor voldoende focus
Het onderhouden van sociale media kost tijd. Kies daarom bewust voor twee of drie netwerken. Via Facebook onderhoud je bestaande relaties. Twitter is een conversatie- en netwerkmedium (voor nieuwe contacten). LinkedIn is als zakelijke netwerk geschikt om inhoudelijke discussies te voeren met specialisten uit het veld. Op Hyves vind je niet alleen jongeren, maar ook 50+’ers. Via YouTube presenteer je wat je in huis hebt en de video’s distribueer je via je andere kanalen. Bovendien is het ook goed voor je online vindbaarheid, aangezien Google als eigenaar van YouTube video’s integreert in de zoekresultaten. Via Google+ delen mensen graag artikelen en links met elkaar over specifieke thema’s. Ben je ‘geplust’, dan is Google blij met je en scoor je beter in de zoekmachine. Het aanbod is enorm! Zorg voor focus. Liever twee goed onderhouden profielen dan vijf levenloze.

4. Dare to share
Durf jezelf open te stellen. Bouw goede relaties op met mensen uit je doelgroep en stel hen aan als medebeheerder van je website, Facebookpagina, LinkedIn-groep etc. Bied ze een podium waarop ze hun verhaal kunnen vertellen (en hun vrienden kunnen uitnodigen om ook te komen). Delen gaat voor vermenigvuldigen. Bovendien: vele handen maken licht werk.

Het blijft mensenwerk
Dat betekent dat er weleens wat fout gaat. Dat is niet erg, al doende leert men. Wat werkte wel en wat niet? Met Google Analytics achter je website weet je het.

Kijk ook op www.socialmatters.nl voor meer informatie.